יום חמישי, 19 במאי 2011

מתימטיקה בהנאה

כתוצאה של פעילות חינוכית מתמשכת, ויוזמות חדשות ויצירתיות שיזמתי ביחד עם חברי הצוות ופרויקטים חשובים במקצוע המתמטיקה גרמנו להעצמת הרגשת השייכות והמוטיבציה בקרב באי בית הספר ,והגשמת החזון של בית הספר: "הפיכת המקום לחן על יושביו ומאופיין במצוינות הן מבחינה חברתית והן מבחינה הישגית". יוזמה חינוכית שיזמתי במקצוע המתמטיקה, התחילה מהשנה השנייה של הקמת בית הספר בשנת 2005 וממשיכה להתפתח עד השנה הנוכחית תשס"ט בכותלי ביה"ס: "הורים וילדים לומדים מתמטיקה בכיף" אשר זכתה  בפרס רקנאטי-צ"ייס-רש"י.
לאחר מיפויים שעשינו הגענו למסקנה שאחת הסיבות להישגים הנמוכים במקצוע המתמטיקה היתה אי מענה מצד ההורים, רוב ההורים של תלמידי בית ספרנו הם ממצב סוציו-אקונומי נמוך והרבה מהם לא משכילים, ולא סיימו כתה יא' ולכן  הם היו מתקשים לעזור לילדיהם בהכנת שיעורי הבית והרגשנו שהתלמידים לא אוהבים את מקצוע המתמטיקה מהשפעת ההורים ומתחילים לפחד ממנו, דבר שגרם לציונים נמוכים במקצוע .
היוזמה פועלת לקדם את מעורבות ההורים בעשייה תוך חיזוק הקשר בין המורים וההורים לצורך השגת יעדים מוסכמים ומשותפים, על ידי הקמת סדנאות להורים במקצוע המתמטיקה בתוך מרכז המשאבים בביה"ס.  בשנתיים האחרונות היוזמה פותחה באופן משמעותי, אני וארבע מורות מצוות המתמטיקה, הבענו את נכונותנו לתרום מזמננו האישי בהעברת סדנאות לאימהות בנפרד והעברת הפעלות עם יקיריהן במרכז המשאבים, לצורך זה נערכה תכנית אשר כללה אימהות כלל תלמידי ביה"ס  ובתוכה נקבעו זמנים מדויקים מתאימים לכולן וישבנה ולמדנה יחד עם יקיריהן מתמטיקה בכיף. כאשר כל מורה ברמת הביצוע הייתה אחראית על שתי שכבות  משכבות ביה"ס.
אני והצוות הנחנו  את האימהות לדרך הנכונה ביצירת אווירה מתמטית מהנה בבית, אשר קירבה את התלמיד למקצוע, נוסף להצגת  רעיונות מתמטיים בצורה קלילה, ובכך לשלב את עולם המספרים בשגרת חיי היומיום של המשפחה, בצורה נעימה ולא מאיימת. ומציעים הזדמנויות להורים בכלל כיצד לשפר את החשיבה של ילדיהם.
הערכת ביניים אשר ביצענו לאחר הפעלת היוזמה, העמל הניב פירות: עלייה בהישגים, פחות בתלמידים ביה"ס שלא מבצעים את עבודות הבית, השתתפות ניכרת ומשביעה רצון בקרב האימהות בסדנאות של הצוות, אימהות רבות מדווחות על הנאה עקב שיפור יכולתן בהנחיית יקיריהן במשימות הבית במתמטיקה.
הערכה מצוינת של המפקחים שביקורו בזמן הפעילות, אימהות רבות מדווחות על הנאה עקב שיפור יכולתן בהנחיית יקיריהן במשימות הבית במתמטיקה. תוצאה סופית שיפור אקלים בית הספר הלימודי והחברתי-חינוכי. ממוצע המיצב במבחן החיצוני אשר נערך בשנת תשס"ט הוא 81.
יוזמה מוצלחת מגבירה את המוטיבציה בקרב חברי הצוות וכך  הצלחנו ברמת התכנון ולפני התחלת  כל חודש  לשלוח עם כל התלמיד מכיתה א'- עד כיתה ו' חוברת הכוללת את תכנית השיעורים ומהלכם לכל החודש במתמטיקה נוסף לדפי העבודה וההפעלות שהמורים אמורים לבצע במשך החודש. פרויקט זה תרם מאוד להעצמת השקיפות, ונתן להורים את הכלים בכדי לעזור לילדיהם בהבנת החומר ופתרון עבודות הבית.
מטרות התוכנית:
  • חיזוק הקשר בין מורים והורים.
  • שיפור ההישגים
  • העצמת אהבת המקצוע בקרב הילדים והפחתת החרדה מחשבון. 
  • שיפור התקשורת בין הורים וילדים,
  • מפתחים ביטחון עצמי בקרב הילדים.
  • צוות המתמטיקה בתוכנית זו יקדם הקשר בין הורים וילדים
  • מלמדים את ההורים איך ליצור  אווירה מתמטית בבית, איך להציג לילדיהם רעיונות מתמטיים בצורה קלילה , וכיצד לשלב את עולם המספרים בשגרת חיי היומיום של המשפחה, בצורה נעימה
בשנה שעברה התחלנו להעביר סדנאות לילדי הגנים הצמודים ולהוריהם וזה כי אנו מאמנים שהמעבר מן הגן לבית הספר הוא אחד המעברים המשמעותיים בחיי הילד וההורים.
היוזמה הזאת נתנה לי את המוטיבציה להמשיך הלאה על מנת לקדם את התלמידים יותר והתחלנו לחשוב באופן יצירתי על הדרך לפתח את החשיבה המתמטית של התלמידים ולקשר את מקצוע המתמטיקה עם תחומים ומקצועות אחרים ואז צץ לנו הרעיון לעוד יוזמה חדשה מדהימה והיא "עולם מופלא של מתמטיקה סביבנו" היוזמה החינוכית עולם מופלא של מתמטיקה סביבנו, אומנות המתמטיקה, היסטוריה וסיורים, עוסקת בשילוב המתמטיקה בחיי היומיום באמצעות סיור מתמטי, האומנות וחתך הזהב. מטרתה העיקרית של היוזמה היא לחשוף בפני התלמידים את עולם המתמטיקה על מנת שיתקרבו לנושא, ושיחוו למידה שונה מחוץ לכותלי  הכיתה ולהציג את הפן הפתוח והיצירתי של המתמטיקה.

מאת: אניסה גאנם זוכת פרס רקנאטי-צ'ייס-רש"י למורה היזם בשנת 2009/10.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה